In augustus 1975 kwam bij het Gemeentelijk Havenbedrijf
het verzoek binnen, van de Organisatie voor Zeevarenden, of men interesse
had om mee te doen aan roeiwedstrijden.
Er werd geroeid in reddingssloepen, van de organisatie, in verschillende
heats op de rivier de Nieuwe Maas te Rotterdam.
De heren Bert de Bruin en Jan Brugmans , toen
werkzaam op de afdeling personeelsindeling, hadden al snel een stel
fanatieke jongens bijeen. Op zoek naar een trainer kwam men in gesprek
met de heer Briel , docent op de Hogere Zeevaartschool. De heer Briel
gaf op school les in diverse nautische vakken en vertelde dat hij het
best wel zag zitten om een team van het Gemeentelijk Havenbedrijf te
trainen.
In de Waalhaven werd getraind in een grote zware sloep, geschikt voor
wel 10 roeiers. De heer Briel was erg fanatiek, menig roeier kreeg op
zijn kop. Maar de heer Briel dacht aan zijn naam en besloot ons dat
jaar nog niet aan de wedstrijd op de Nieuwe Maas te laten meedoen. Eerst
nog een jaartje extra trainen jongens , zei hij, dan weet ik zeker dat
jullie volgend jaar bij de beste horen! In 1976 werd er weer fanatiek
getraind en in september was het zover, de eerste wedstrijd voor het
team van het Gemeentelijk Havenbedrijf. Er werd geroeid tegen andere
havenbedrijven gebonden teams: roeiers, loodsen, brandweer, zeevaartscholen
en teams gevormd door zeelieden van de in de haven liggende zeevaartuigen.
In verschillende heats werd er langs de Parkkade geroeid, vanaf het
tunnelgebouw tot de oostkop van de Parkkade. Het zag er voor ons goed
uit, we zaten in de finale tegen de brandweer. Er werd flink geroeid,
bloed, zweet en tranen vloeide er, het ging gelijk op en bij het naderen
van de finish kwamen we iets voor te liggen. We hebben ze te pakken,
riep de stuurman, Gerard Langeberg , ook wij dachten dat, we passeerden
de boeien en staken onze handen in de lucht. De brandweer gaf nog enkele
slagen meer, wat later genoeg bleek te zijn om te winnen! Wat bleek
nu, door de ebstroom waren de boeien iets dichterbij komen te liggen
dan de finishvlag die op de kade stond. Ook de brandweer was verbaasd
zonder dat ze het zelf wisten werden ze tot winnaar gehuldigd. Nu dat
zijn we nooit vergeten, de brandweer werd onze grootste tegenstander,
maar ook onze beste roeivrienden, maar we hebben ze vele malen daarna
verslagen! Tijdens de prijsuitreiking zorgde een schipper op een havendienstboot
voor een wel erg natte watershow.Vele supporters moesten naar huis voor
droge kleren! Gelukkig koos de organisatie de jaren daarna voor een
betere locatie in Delfshaven.
Joost Rijnders , toen hoofd personeelsindeling,
begon er ook schik in te krijgen, hij werd onze coach en stimuleerde
ons door van alles te regelen, zodat we zoveel mogelijk konden trainen!
Onder leiding van de trainer, de heer Briel , de stuurlieden Gerard
Langeberg en Cor de Bruin wonnen de roeiers 4 maal de 1 e prijs. In
1980 deden we ook mee aan een roeiwedstrijd in de haven van Maassluis.
Er werd geroeid in alles wat maar kon drijven, maar we wonnen wel. Wij
gingen nog meer trainen, want we wilden aan meer landelijke wedstrijden
gaan meedoen. In 1981 verkregen we, uit het strandvonders depot, onze
eigen sloep. Het was een oude sloep achter gelaten door een zeeschip.
Na een grondige opknapbeurt werd de sloep, feestelijk tot Regatta gedoopt
en in de Dokhaven te water gelaten. Omdat de Regatta oud en vol deuken
zat kreeg ie van ons al snel de bijnaam “ Deukebakkie ”!
In 1981 werd er voor het eerst meegedaan aan de wedstrijd Harlingen
- Terschelling. Dit was toen nog een prestatietocht, 20 sloepen deden
ermee, 30 kilometer, over het Wad. De stuurman, Jan Brugmans , stuurde
de Regatta in 3.15 uur van Harlingen naar Terschelling waar men onthaald
werd door duizenden mensen op de pier en kade. Deze race groeide uit
tot één van de grootste en bekendste van het land. In
de loop der jaren kwamen er steeds meer teams bij, nu doen er wel zo'n
130 teams mee, en de prestatietocht veranderde in een echte wedstrijd.
In 1987 deden er 35 teams mee en na al enkele keren in de top te zijn
geëindigd behaalden we nu de 1 e prijs. Als helden werden we bij
thuiskomst binnengehaald. In september haalden we weer een huzarenstukje
uit, we behaalden in de Leuvehaven tijdens de sprintwedstrijden weer
een 1 e prijs.
We waren nu extra gemotiveerd voor de laatste wedstrijd in Amsterdam.
Dit was onze eerste race in Amsterdam, gedeeltelijk door de haven daarna
door diverse kanalen en uiteindelijk door de grachten van het centrum.
Waar we op hoopten gebeurde: ook daar behaalden we de 1 e prijs. Dolgelukkig
keerden we in Rotterdam terug. Tijdens onze jaarlijkse afscheidsavond
overhandigde de havenmeester, J.J.H. van der Schaaf ons de bekers en
voor alle roeiers was er nog een oorkonde met als verrassing van de
directie als aandenken een gegraveerde koperen stokanker. De directie
was zeer trots op ons doordat wij zo de Rotterdamse Havendienst vertegenwoordigden
in het land. Dit onder leiding van Joost Rijnders , die al jaren het
transport van de Regatta en diverse sloepen, van andere teams, als sleep
of als duwcombinatie verzorgde.Ja, hij was een echte kapitein, in vol
ornaat liep hij door de stuurhut en op menig sluis of in de havens werd
hij voor een hoge piet aangezien, vanwege al dat goud op zijn uniform!
Wat hebben we gelachen met die man, wel streng maar in voor een geintje!
In 1988 werd ons wedstrijdprogramma uitgebreid met de race over het
Veerse Meer en de vlettenrace, tijdens het Haring en Bierfeest, in de
Vlaardingse haven. Het was weer een topjaar: Harlingen - Terschelling
4 e prijs, Veerse Meer 2 e prijs, sprint in de Vlaardingse haven 1 e
prijs, sprint in de Leuvehaven 2 e prijs en in Amsterdam weer een 1
e prijs.
Vanaf 1989 werd de concurrentie steeds groter: er deden meer teams mee.
Waren de andere teams beter getraind of hadden ze betere sloepen? Maar
we eindigden nog wel in de top 10. Met de gezondheid van onze coach,
Joost Rijnders ging het steeds slechter, hij moest noodgedwongen de
scepter overdragen aan de heer A. Hagoort .
Joost was al een tijdje bezig met het voorbereiden
van een prestatietocht van Bonn naar Rotterdam, in 1990, in verband
met het 650 jarig bestaan van Rotterdam en een project voor schonere
havens langs de Rijn. En als hij ergens aan begon dan maakte hij het
ook af. In het voorjaar van 1990 werden met het feit geconfronteerd
dat Joost Rijnders overleed. Dat was een hele schok voor het team, het
Gemeentelijk Havenbedrijf en familie. Zijn vrouw, Ant Rijnders en familie
stimuleerden ons om vooral door te gaan op uitdrukkelijke wens van Joost.
De prestatietocht Bonn - Rotterdam, de droom van Joost, werd een hoogtepunt
in ons bestaan. Vanuit Bonn roeiden we de Rijn af en bezochten vele
steden waar vele delegaties van gemeentebesturen aan boord, van onze
volgboot, de Zebra, kwamen. Alles werd, aan boord van de Zebra, opgeluisterd
met een muziekbandje en onder het genot van een hapje en een drankje
werden er contacten gelegd met de genodigden. Vele malen haalden we
de krant en ook op de radio waren we te horen met onze promotietocht.
Op onze rustdag werden we verrast, op de kade stopte een bus met daarin
onze vrouwen, ook Ant Rijnders was daarbij aanwezig. Het deed haar en
ons goed dat ze er was! Het werd een erg gezellige dag met een rondleiding
door het stadje Xanten , waar Romeinse overblijfselen in een nagebouwd
dorp werden bezocht. De roeitocht eindigde in Rotterdam waar we groots
werden ingehaald. Aan deze tocht hebben wij heel veel goede herinneringen
over gehouden.
Kor Fierens werd onze nieuwe coach voor de komende
jaren. Tot 1993 roeiden we nog vele wedstrijden in ons oude vertrouwde
“ Deukebakkie ” alleen in de uitslag zakten we wel een aantal
plaatsen.
De directie bood ons een nieuwe sloep aan om zodoende weer in de top
te kunnen eindigen! Begin januari 1993, werd de nieuwe Regatta in Hellevoetsluis
, bij de werf Devo Mill , te water gelaten. De verwachtingen waren hoog
want tijdens de trainingen bleek dat de Regatta erg snel door het water
ging. Onze eerste wedstrijd Harlingen - Terschelling werd een grote
teleurstelling we eindigden op de 79 e plaats! We waren nu wel als één
van de eersten binnen, maar op handicap werden we vele plaatsen teruggezet.
Later werd de handicap iets bijgesteld waardoor we beter eindigden.
Vanaf 1994 begonnen we ons roeiseizoen in IJmuiden
, dat is een mooie trainingswedstrijd voor de race Harlingen - Terschelling.
Ook het rondje Dordrecht was in ons wedstrijd programma opgenomen, een
mooie wedstrijd dicht bij huis.
In 1995 voeren we als grap mee in een optocht
met versierde boten tijdens de Schiedamse Brandersfeesten , we werden
1 e .
Ook de Maasrace was nieuw: prachtige locatie, mooi weer, niet zoveel
deelnemers maar daardoor misschien wel de 2 e prijs en als snelste binnen!
Een aantal wedstrijden werden de laatste jaren van het wedstrijd programma
geschrapt: Veere , Dordrecht en Lelystad.
Aan het einde van het seizoen 1996, nam Cor de Bruin na ruim 20 jaar
als roeier en als stuurman afscheid, maar beloofde ons trouw te zullen
supporteren en te helpen tijdens de sloeptransporten.
De sloepen van diverse andere teams uit Rotterdam worden al jaren gesleept
of op een bak, gekoppeld voor een havendienst boot, naar diverse wedstrijd
locaties in het land vervoerd.
Het nieuwe roeiseizoen werd gestart met een nieuwe coach, Jan Brugmans
. Willem Borsboom werd de nieuwe stuurman van de Regatta. Het rondje
Brielse Meer was een leuke wedstrijd maar werd al snel vervangen door
de wedstrijd in Alkmaar. We deden nu mee aan 5 wedstrijden die meetelden
voor het landelijke klassement.
In 1999 was Willem genoodzaakt om te stoppen, Roelf Kunst stuurde de
race in IJmuiden , waarna Peter de Labije definitief het roer overnam,
daar Roelf liever roeide.
Willem Borsboom nam in de loop van het jaar het coachschap van Jan Brugmans
over. Ondanks dat er de laatste jaren wat wisselingen in het team waren
zijn er toch goede prestaties neergezet.
Namens het roeiteam,
W. Borsboom